مقاله سرا

این وبلاگ حاوی مقاله های بسیار کاربردی میباشد امیدواریم نهایت استفاده از آنها را ببرید

مقاله سرا

این وبلاگ حاوی مقاله های بسیار کاربردی میباشد امیدواریم نهایت استفاده از آنها را ببرید

اسکواش

 

تاریخچه اسکواش
فدراسیون اسکواش در سال 1371 به ریاست فعلی آقای غلامحسین فرامرزی تاسیس شد و در سال 1372 به عضویت فدراسیون جهانی و آسیایی درآمد و فعالیتهای خود را با تشکیل هیئتهای اسکواش برادران در استانها، و ایجاد مدرسه اسکواش آغاز و جهت آموزش این رشته ورزشی 6 کمیته داخلی موسوم به کمیته آموزش ، کمیته روابط بین الملل ، کمیته روابط عمومی ، کمیته جذب کمک های مردمی ، کمیته فنی و کمیته شهرستانها ، امور مربوطه را دنبال و برای ساخت و ساز سالنهای اسکواش در 9 استان تهران ، خوزستان ، یزد، اصفهان ، آذربایجان شرقی ، سیستان و بلوچستان ، زنجان ، کرمانشاه و مرکزی پس از مکاتبات فراوان و اخذ بودجه طرحهای عمرانی شروع شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

در زمینه آموزش اسکواش، داوری ، مربیگری و بدنسازی حضور مسئولین فدراسیون در کنگره های بین المللی بسیار موثر بوده بطوریکه با دعوت از اساتید بین المللی جلسات زیادی به امر آموزش اختصاص یافته و کلاسهای متعدد و بین المللی در تهران تشکیل شده که به تعدادی از آنها اشاره می گردد.

در سال 1375 یک دوره کلاس مربیگری بین المللی توسط فدراسیون جهانی با حضور آقای فراهان سمیع اله خان از کشور پاکستان تشکیل شد و 25 نفر در سراسر کشور تحت آموزش قرار گرفتند همچنین در این سال یک دوره کلاس داوری در سطح آسیا توسط آقای منیر شاه رئیس کمیته داوران فدراسیون آسیا تشکیل و تعداد 12 نفر تحت آموزش قرار گرفتند. در سال 1378 یک دوره کلاس متدلژی ورزشهای توپی راکتی توسط استاد بین المللی آقای گارسیا از کشور کوبا با شرکت 43 نفر تشکیل شد.

برگزاری مسابقات و شرکت در مسابقات در رده های سنی مختلف از جمله فعالیتهای این فدراسیون می باشد
اطلاعات عمومی
اسکواش را می توان در هر سطحی بازی کرد لیکن ارایه یک باز ی خوب کار مشکلی است. بازی دو بازیکن با دو درک نسبتا" هماهنگ و مناسب از بازیهایی که با راکت انجام می شود می تواند به عنوان یکی از رشته های ورزشی پر تحرک در سطح کشور مطرح گردد. ورزش اسکواش بر دو نوع است: اسکواش راکت و اسکواش تنیس
- اسکواش راکت: نوعی باز ی است که در یک زمین چهار دیواری بازی می شود و هر بازیکن به طور متناوب توپ کوچکی را با راکت به دیوار مقابل می زند و بازیکن طرف دیگر باید آن را به دیوار مزبور بر گرداند.
این ضربه ها با سرعت و زاویه زده می شود که بازیکن حریف نتواند توپ را به دیوار مقابل برگرداند، بازی با زدن سرویس آغاز می گردد و پس از برخورد به دیوار با زاویه مشخص و حساب شده ای وارد زمین سرویس می گردد.
مسابقه شامل سه یا پنج گیم و هر گیم دارای 9 امتیاز می باشد.
- اسکواش تنیس: این بازی نظیر اسکواش راکت است در همان زمین نیز بازی می شود با این تفاوت که فقط سرویس زننده می تواند امتیاز کسب کند و به جای اینکه در جایگاه سرویس قرار گیرد در زمین سرویس می ایستد و توپ را با ضربه حساب شده ای می زند تا در جلو خط سرویس آن طرف زمین فرود آید توپ هنگام برخورد به دیوار با سرعت بر می گردد.

معمولا سالن اسکواش از 4 الی 8 زمین بازی تشکیل می شود که هر زمین ابعاد 4/6 ×75/9 متر و با ارتفاع 7/5 متر پیش بینی می گردد.

در بازیهای المپیک و بین المللی از دیوارهای شیشه ای نشکن برای دور زمین استفاده می شود که در این صورت حد اقل یک متر حریم در خارج دیوار ها منظور می گردد و ابعاد به 2/7 ×2/9 × 5/12 متر خواهد رسید

در سالنهای اسکواش، بسته به نیازهای منطقه ای ممکن است در پشت سر بازیکنان و با استفاده از شیشه های ضخیم سالنی با ظرفیت 50 الی 100 نفر با هزینه مختصر ایجاد نمود. در سالنهای ویژه که برای انجام مسابقات بین المللی در نظر گرفته می شود ممکن است با پیش بینی دیوارهای شیشه ای بیشتر امکانات تماشا را افزایش داد
.

در بازی اسکواش نیز مشابه تنیس بین یک بازیکن حرفهای که چندین ساعت در روز تمرین میکند و مسابقه میدهد و یک بازیکن که به صورت تفریحی به مدت 30 دقیقه و در بین فعالیتهای کاری برای حفظ سلامت خود بازی میکند اختلاف زیادی وجود دارد.
ـ در وضعیت حرفهای و در یک بازی سریع و سطح بالا، مصرف انرژی بین 300 ـ 250 کیلوکالری در هر بازی با توجه به فیزیک ورزشکار میباشد. با استفاده از این روش میتوان میزان انرژی موردنیاز یک ورزشکار حرفهای را به سرعت محاسبه نمود. اما اکثر افراد در گروه بازیکنان تفریحی قرار میگیرند، در زمانی که عدهای تلاش میکنند نردبان ترقی را هر چه سریعتر در باشگاهها طی کنند عدهای نیز تنها برای حفظ سلامت خود بازی میکنند.

مسئله شماره 4: زن، 26 ساله
قد: 157 سانتیمتر
وزن: 57 کیلوگرم
شغل: معلم ورزش
رشته ورزشی: اسکواش
متابولیسم پایه 1320 کیلوکالری
شغل + فعالیتهای روزانه (= 70%) 924 کیلوکالری
اسکواش 45 دقیقه 450 کیلوکالری
انرژی روزانه موردنیاز 2694 کیلوکالری
مسئله شماره 5: مرد، 30 ساله
قد: 177 سانتیمتر
وزن: 82 کیلوگرم
شغل: کشیش
رشته ورزشی: بدمینتون
متابولیسم پایه 1730 کیلوکالری
شغل + فعالیتهای روزمره (= 70%) 865 کیلوکالری
مسابقه رقابتی 90 دقیقهای 840 کیلوکالری
انرژی روزانه موردنیاز 3435 کیلوکالری

مسئله شماره 6: مرد، 19 ساله
قد: 177 سانتیمتر
وزن: 80 کیلوگرم
شغل: دانشجوی ورزش
رشته ورزشی: بدمینتون
متابولیسم پایه 1750 کیلوکالری
شغل + فعالیت روزمره (= 100%) 1750 کیلوکالری
مسابقه رقابتی 90 دقیقهای 900 کیلوکالری
انرژی روزانه موردنیاز 4400 کیلوکالری

به نظر میرسد هر بخش (گیم) از بازی بدمینتون حدوداً به 280 ـ 200 کیلوکالری انرژی نیاز دارد. البته، این اندازه بسته به فیزیک بدنی (جثة) بازیکن، سطح بازی و مدت بازی است. یک بازیکن غیرحرفهای معمولاً باید از محدودة پایین انرژی فوق استفاده کند اما بازیکنان حرفهای از محدودة بالای آن استفاده خواهند کرد.

ضربه به در و دیوار

000136.jpg

 


یک ورزش ایده ال برای آدم های قرن ۲۱. اگر با کمبود وقت مواجه هستید نگران نباشید، ورزشی را می شناسم که می تواند در زمانی کوتاه تحرک لازم را به شما بدهد. شما می توانید در مدت ۱۵ دقیقه به رشته ای بپردازید که معادل یک  ساعت پرداختن به رشته های دیگر ورزشی است. یک راکت آماده کنید، توپ را بردارید و به سراغ ورزش اسکواش بروید و اسکواش شما را درفاصله یک ربع ساعت معادل یک ساعت به تحرک وامی دارد. اما این ورزش یک حسن دیگر هم دارد. شما پدرها و مادران، اگر دلتان می خواهد روح ورزش کردن را در فرزندان خود بدمید، اسکواش یک نمونه بی نظیر است. اسکواش به دلیل خاصیت های منحصر به فردش به ورزش خانوادگی نیز شهرت یافته است. شما می توانید در کنار فرزندان تان به این ورزش بپردازید. ورزش در کنار اعضای خانواده در همبستگی تان تاثیر بسزایی دارد. در واقع بهترین زبان سخن گفتن با فرزندان و نشان دادن راه صحیح زندگی و به دست آوردن نشاط و شادابی، حرکت، پشتکار، سرعت و دقت و مصمم بودن همین روش است. به همین دلیل است که در کشورهای دیگر اسکواش به ورزش خانواده معروف است.

ز آغازاما زمان پیدایش اسکواش برمی گردد به ۱۸۰ سال پیش. فکر می کنید آغاز و منشا اسکواش کجا بوده؟ یک مدرسه. کجا ؟ اولین بار اسکواش در محل مدرسه Harrow در انگلستان بازی شد. این ورزش یک خاصیت جالب هم دارد. شما اسکواش را می توانید هم به صورت انفرادی و هم چند نفره بازی کنید. به همین دلیل به علاوه تحرک بالا، اسکواش به سرعت جای خود را در دیگر کشورها باز کرد. به سبب آسان بودن اسکواش، پیر و جوان قادر به انجام آن هستند. زن و مرد هم ندارد. اسکواش تنها ورزشی است که در هرگروه سنی از ۵ تا ۸۵ سالگی قابل استفاده بوده و در واقع هیچ وقت برای اسکواش دیر نیست. البته برای بالای ۸۵ سال من نمی توانم مجوز بازی صادر کنم اما بهتر است اگر خانم یا آقای ۹۰ ساله هستید با احتیاط اسکواش کنید شما جوان های دیروز هستید به همین دلیل است که امکان دارد بتوانید بازی کنید. به قول خودتان جوانان روغن حیوانی. اما اسکواش نه تنها باعث بالارفتن توان جسمی انسان می شود بلکه روح ورزشکار این رشته را نیز به والاترین مقام ها می رساند. صفاتی چون خستگی ناپذیری، پشتکار، یک تنه ایستادن در مقابل معضلات، مصمم بودن و ... را در روح شما تقویت می کند.

کشورهای دیگر جهان حتی کشورهای کوچک خلیج فارس با پی بردن به اهمیت اسکواش امروزه سرمایه گذاری کلانی در این رشته کرده اند. به طور مثال دبی، قطر، پاکستان، کویت و ... با راه اندازی تورنمنت های جهانی توانسته اند هم سطح دیگر کشورهای پیشرو در این رشته گام بردارند. ضمن این که این کار سود سرشاری هم برایشان به ارمغان آورده است.

 

000134.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 


آنچه نیاز است

اما اگر بخواهید بدانید که چه امکاناتی برای اسکواش نیاز است می توانم بگویم امکانات مورد نیاز این ورزش تنها یک زمین ۵/۹*۵/۶ متری است که فقط از یک ۴ دیواری تشکیل می شود. اسکواش نسبت به دیگر رشته های ورزشی هزینه ساخت و نگهداری سالن کمتری دارد. ضمن این که شما در تمام فصول سال و تمام ساعات شبانه روز می توانید اسکواش کنید.در این میان ایران با داشتن جمعیت بالای جوان، استعداد بالقوه ای در رشد و مطرح شدن درحیطه اسکواش دارد. این که ما چگونه بتوانیم از این توان بالقوه استفاده کنیم به برنامه ریزی مسئولان برمی گردد .ثبت نام کنیداگر شما در تهران زندگی می کنید، شرایط نسبتاً آرمانی انتظار شما را می کشد. در صورتی که به اسکواش علاقه مند شده اید و تصمیم دارید وارد این رشته ورزشی شوید بهتر است به شما این اطلاعات را بدهم که با پرداخت ماهیانه ۵۰ هزار تومان می توانید در این رشته ثبت نام کنید و سپس آموزش ببینید. شما می توانید به ورزشگاه حیدرنیا ـ زیرپل حافظ ـ مراجعه کنید. آن جا هیات اسکواش تهران است. مسئولان این رشته در انتظار شما هستند تا هم راهنمایی تان کنند و هم ثبت نام. در حال حاضر مجموعه ورزشی انقلاب جایگاه اول اسکواش تهران است. پنج سالن اسکواش در این مجموعه برای علاقه مندان این رشته در نظر گرفته شده است و شما می توانید از آنها استفاده کنید. پس از آن ورزشگاه حیدرنیا است که سه سالن را مخصوص ورزش اسکواش آماده کرده است. جالب است اگر بدانید نیروهای مسلح نیز به این رشته روی آورده اند و دو سالن هم آنها در میدان نوبنیاد ساخته اند که اگر شما در شرق تهران زندگی می کنید، حضور و استفاده از این سالن هارا به شما پیشنهاد می کنم.

 

 

 

 

 

 

 

000138.jpg

 



سالن های  ورزشی هیات اسکواش تهران در مجموعه ورزشی حیدرنیا واقع است. سه سالن در این مجموعه وجود دارد که در کنار خوابگاه، دوش، رختکن، بوفه و واحد آموزشی آن را مجهز و آماده پذیرایی از شما کرده است .به تازگی هیات اسکواش تهران با همکاری دانشگاه ها آموزش اسکواش را در دانشگاه ها به عنوان یک واحد درسی تربیت بدنی آغاز کرده است. در این دوره ها که اسکواش به طور تئوری و عملی آموزش داده می شود سعی شده است تا این ورزش با استفاده از منابع روز جهان و با زبان فنی تدریس شود تا دانشجویان بتوانند با علم و ورزش در قرن حاضر هماهنگ شوند. البته طرح بعدی کشاندن اسکواش به مدارس تهرانی است تا این ورزش به خاستگاه اصلی اش یعنی مدارس و برای دانش آموزان بازگردد.البته در حال حاضر هیات اسکواش استان تهران حدود ۲۰ سالن در سراسر تهران در اختیار دارد که البته مدیران ارگان ها و سازمان ها استقبال خوبی از طرح های جدید هیات کرده اند. به طور مثال شهرداری تهران، دادگستری، فرمانداری تهران، منطقه آزادچابهار، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی، شرکت های بیمه، سفارت ها و غیره از طرح گسترش اسکواش استقبال و خود را آماده راه اندازی این رشته کرده اند. در صورتی که این شرکت ها سالن های اسکواش خود را راه اندازی کنند به زودی تحول بزرگی در این رشته به وجود می آید.لیگ اسکواش تهران اگر در کنار نفس ورزش به مسابقات ورزشی هم علاقه مند هستید یک خبر جالب می توانم در اختیارتان بگذارم. به زودی طرح لیگ اسکواش تهران به اجرا گذاشته می شود تا ورزشکاران این رشته در مقابل هم بایستند و با هم رقابت کنند. این لیگ قرار است در صورت موفقیت به لیگ سراسری ـ کشوری ـ ارتقا پیدا کند اما این شانس شما است که اولین حاضران در لیگ اسکواش باشید.زودتر برویداگر به این رشته علاقه مند شدید فوراً دست به کارشوید. اسکواش آن چیزی است که شما انتظارش را داشتید، یک ورزش پرتحرک که عرق از شما درمی آورد. بدنتان را در فاصله ۱۵ دقیقه به اندازه یک ساعت ورزش دهید. این هم می تواند مژده ای به شما باشد که تا حدی به اسکواش علاقه مند شده اید.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد