مقاله سرا

این وبلاگ حاوی مقاله های بسیار کاربردی میباشد امیدواریم نهایت استفاده از آنها را ببرید

مقاله سرا

این وبلاگ حاوی مقاله های بسیار کاربردی میباشد امیدواریم نهایت استفاده از آنها را ببرید

تاریخچه بازی بدمینتون

تاریخچه بازی بدمینتون

نوع ساده تر بازی بدمینتون، صدها سال است که در هندوستان، سیام و ژاپن بازی می شود. نام این بازی در هندوستان «پونا» (Poona) بود و افسران انگلیسی که در هندوستان بودند به این بازی علاقه زیادی داشتند.

باشگاه بدمینتون که در سال 1877 تأسیس شد اولین قوانین مکتوب این بازی را اعلام نمود. در سال 1893 انجمن بدمینتون انگلستان به عنوان اولین انجمن ملی بدمینتون تأسیس گردید و نخستین بازی های قهرمانی انگلیس در سال 1899 برگزار گردید.

مؤسیسن اولیه فدراسیون بین المللی بدمینتون 9 کشور بودند که عبارتند از: کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، ایرلند، هلند، زلاندنو، اسکاتلند و ولز. ایالات متحده آمریکا چهار سال بعد به فدراسیون بین المللی بدمینتون پیوست.

بازی بدمینتون از سال 1992 به طور رسمی وارد بازی های المپیک شد و به صورت انفرادی و دو نفره برای مردان و زنان برگزار گردید. از المپیک سال 1996 بازی دو نفره مختلط هم به موارد فوق اضافه شد.

در سال های اخیر، بهترین بازیکنان جهان از کشورهای اندونزی، چین، مالزی، کره و کشورهای اسکاندیناوی بخصوص دانمارک و فنلاند بوده اند.

 

 

راکت:

تکنولوژی ساخت راکت هر روزه عوض می شود. قبل از انتخاب راکت با فروشنده صحبت کنید و او کمک بخواهید تا در خرید آن شما را راهنمایی کند.

دسته راکت:

دسته راکت را بگیرید و امتحان کنید که کاملاً راحت در دستتان قرار بگیرد. اندازه دسته راکتها 6/8 تا 2/9 سانتیمتر می باشند بنابراین راکتی را انتخاب کنید که نه کوچک باشد و نه زیاد بزرگ. چون نگه داشتن آنها در دست دشوار خواهد شد.

شفت:

شفت، دسته راکت را به سر راکت متصل می کند. بستگی به جنس این قسمت، قیمت را راکت ها متفاوت هستند. جنس این قسمت می تواند استیل، گرافیت و فایبرگلاس و یا گرافیت و سرامیک فایبر می باشد.

سر راکت:

این قسمت از راکت هم می تواند از جنس گرافیت یا آلومینیوم باشد. از خریدن راکتی که سر آن فقط از استیل دست شده باشد خودداری کنید چون تعادل خوبی ندارند. سر راکت در محل سوراخ هایی که سیمها از درون آن عبور می کنند باید دارای پلاستیک نرم باشد تا در هنگام کشیده شدن به روی زمین در هنگام بازی دچار پارگی نشود.

 

قطعه تی T:

که سر و شفت را به یکدیگر متصل می کند، بعضی از راکتها این قطعه را ندارند و مستقیماً سر و شفت به یکدیگر جوش داده شده اند. اگر از فلز درست شده باشند آنها توسط قطعه T به یکدیگر وصل می شوند. این قطعه به گلو معروف است.

سیم ها:

سیمها مهمترین قسمت راکت هستند چون محلی است که با آن به توپ محکم ضربه می زنند. سیم هایی که از روده طبیعی درست شده اند بهتر می باشند و قابلیت انعطاف پذیری بهتری نسبت به دیگر سیمها دارند و در نتیجه گرانتر می باشند. بهترین نوع این سیمها، نازکترین و شفافترین آنها از لحاظ رنگ می باشند.

مراقبت از راکت:

هرگز در هنگام عصبانیت آن را روی زمین پرت نکنید. از کاور (روپوش مخصوص راکت) برای پوشاندن سر راکت استفاده کنید تا سیم های آن خیس نشود. هرگز راکت را در معرض گرما و یا رطوبت قرار ندهید. اگر خوب از راکت خود استفاده کنید برای 2 تا 3 سال احتیاج به عوض کردن سیمهای آن نخواهید داشت.

توپ بدمینتون:

توپ بدمینتون می تواند از مواد مصنوعی یا طبیعی درست شده باشد. توپهای مصنوعی از هر جنسی که باشند باید مانند توپهای طبیعی که دارای چوب پنبه و پرهایی که با یک قطعه چرم نازک به دور چوب پنبه متصل شده اند و دارای قابلیت پرواز مناسب هستند عمل کنند. توپهای طبیعی باید دارای 16 پر در اطراف پایه باشند و تمام پرها هم باید به یک اندازه بوده و طول آنها هم بین 62 تا 70 میلیمتر باشد. قطر دایره بالای توپ بین 58 تا 68 میلیمتر می باشد و پرها هم باید با سیمی از جنس مناسب به پایه محکم بسته شده باشند.

قطر پایه توپ باید بین 25 تا 28 میلیمتر باشد و انتهای آن گرد شده باشد. وزن توپ هم باید بین 74/4 تا تا 50/5 گرم باشد.

اصطلاحات:

سرویس درایو زاویه دار: برای زدن این سرویس به آخرین نقطه سمت راست زمین سرویس تا جایی که قانون اجازه می دهد بروید، سپس به بازیکن مقابل وانمود کنید که سرویس پایین خواهید زد اما آن را به سرویس درایو تبدیل کنید.

کلیر حمله ای (ATTACKING CLEAR): یک ضربه پیشرفته از بالای سر می باشد که توپ را پایین و سریع به عقب زمین حریف می فرستد.

سرویس بک هند پایین (BACKHAND LOW SERVE): مانند سرویس پایین است، اما با یک هند زده می شود. سرویس های بالا یا خیلی بالا با بک هند زده نمی شود، فقط سرویس درایو گاهی اوقات با بک هند زده می شود.

کلیر دفاعی (DEFENSIVE CLEAR): ضربه از بالای سر در ارتفاع بالا به توپ و فرستادن آن از خط انتهایی یک طرف زمین به خط انتهایی طرف دیگر زمین را گویند.

سرویس درایو (DRIVE SERVE): در ابتدا به نظر می رسد که این یک سریس پایین است اما در آخرین لحظه راکت سرعت پیدا کرده و سرویس درایو به قسمتی از زمین مخالف که حریف در گرفتن توپ در آنجا نقطه ضعف دارد فرستاده می شود.

سرویس آهسته (FLICK SERVE): این سرویس به نظر بازیکن سرویس پایین می آید ولی در آخرین لحظه مچ دست را می پیچد و توپ را کشیده می زنید تا توپ به انتهای زمین حریف برود و او را غافلگیر کند.

اسمش فورهند (FORHAND SMASH): یک ضربه حمله ای می باشد. منظور از زدن این ضربه خواباندن توپ در زمین حریف با سرعت زیاد می باشد. اسمش بک هند هم داریم.

سرویس بلند (HIGH SERVE): سرویس کشیده و بلندی است که حریف را به عقب زمین می کشاند و در نتیجه نمی تواند روی آن اسمش بزند در ضمن قسمت جلوی زمین را هم باز می گذارد.

تکرار بازی (Let): زمانی که بازی دوباره باید تکرار شود.

لوب (Lob): ضربه فورهند یا بک هند دفاعی است که از پایین زده می شود تا توپی را که به قسمت جلوی زمین پایین تر از تور فرستاده اند را برگرداند.

سرویس پایین (LOW SERVE): یک سرویس ظریف می باشد که قبل از رسیدن به تور شروع به پایین رفتن می کند. اگر این ضربه به دقت زده شود دفاع آن را برای حریف بسیار مشکل می کند.

سرویس خیلی بلند (VERY HIGH SERVE): مانند سرویس بلند است اما با تمام قدرت به بالاترین نقطه تا جایی که سقف سالن اجازه می دهد زده می شود. این کار زمان سنجی حریف را برای زدن آن مشکل می سازد.

 

قوانین بدمینتون:

بیشتر مسابقات شامل سه گیم است و هر تیمی دو گیم را ببرد برنده مسابقه خواهد بود. یک گیم موقعی تمام می شود که امتیازات به 15 برسد (برای خانمها به امتیاز 11).

مانند بازی اسکواش، در بدمینتون کسی که سرویس را می زند و توپ را در زمین حریف می خواباند امتیاز کسب می کند. پس برای گرفتن امتیاز حتماً سرویس را هم باید زده باشید. اگر کسی که سرویس را نزده توپ را در زمین سرویس زننده بخواباند صاحب سرویس می شود و شانس گرفتن امتیاز را از آن به بعد دارد. در بازی های دو نفره هر دو نفر یک تیم باید سرویس بزنند و بعد سرویس عوض می شود.

همیشه به توپ نگاه کنید. به محض زدن توپ توسط حریف، مسیر حرکت آن را نگاه کنید تا زمانی که توپ به راکت شما برخورد کند.

در بازی که روی یک تور 52/1 متر و توپی که اجازه ندارد با زمین تماس پیدا کند لازم به بیان آن نیست که بگوییم تا چه اندازه ای این بازی احتیاج به سرعت در حرکات و تعادل خوب دارد.

گرفتن راکت:

راکت را صحیح در دست بگیرید تا بیشتر ضربات شما درست زده شود. دو راه ساده برای گرفتن راکت به طور صحیح وجود دارد. در روش اول از شخصی بخواهید که سر راکت را گرفته و دسته آن را به طرف شما دراز کند (به طور افقی و از کنار). بعد مانند دست دادن با راکت دست بدهید.

در روش دوم، راکت را روی زمین قرار دهید. سپس مانند اینکه تبر را از زمین برمی دارید آن را از پهلو بردارید.

در هر یک از این موارد به چهار نکته زیر توجه کنید:

1-   شکل V تشکیل شده بین شست و انگشت سبابه با شفت در یک خط قرار دارند.

2-   انگشتان شما از یکدیگر کمی جدا هستند بخصوص انگشت سبابه و انگشت دوم.

3-   انتهای راکت در کف دست قرار می گیردتا از حداکثر طول راکت و اهرم کردن آن بتوان استفاده کرد.

 

 

 

سرویس ها

بدمینتون هم مانند تنیس دارای ضربات متنوع و زیادی در زدن سرویس می باشد. قوانین سرویس زدن در بدمینتون خیلی محدود کننده می باشند. این قوانین موجب آن می شود که سرویس کننده با دقت خیلی زیاد سرویس خود را بزند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد