مقاله سرا

این وبلاگ حاوی مقاله های بسیار کاربردی میباشد امیدواریم نهایت استفاده از آنها را ببرید

مقاله سرا

این وبلاگ حاوی مقاله های بسیار کاربردی میباشد امیدواریم نهایت استفاده از آنها را ببرید

چرا باید ورزش کنیم


چراباید ورزش کنیم؟

هر چقدر که چاق باشید باز هم می‏توانید فعالیت جسمانی انجام دهید.
شما ممکن است نتوانید مثل افراد دیگر فعالیت بدنی داشته باشید و شاید فراهم کردن وسایل و تجهیزات مناسب برایتان دشوار باشد. ورزش کردن با دیگران سبب می‏شودکه احساس نشاط بیشتری پیدا کنید، مواجه شدن در اینگونه رقابتها سخت است اما قابل انجام است. این مطالب به شما کمک می‏کند که برای سالم ماندن ورزش و فعالیت نمائید، اگرچه خیلی چاق‏هم باشید.
ورزش به افزایش طول عمر شما کمک کرده و شما را از بیماریهای زیر محافظت می‏کند که شامل:

دیابت
بیماریهای قلبی- عروقی
افزایش فشار خون
پوکی استخوان
التهاب مفاصل

اگر شما یکی از مشکلات فوق را دارید، با ورزش کردن می‏توانید آنرا کنترل نمایید.

 

ورزشهای منظم در بهتر شدن روحیه شما مؤثر است زیرا:

نسبت به خودتان نگرشی بهتر پیدا می‏کنید.

سبب کاهش استرس می‏شود.

ظرفیت یا حوصله شما را بیشتر می‏کند.

اعتماد به نفس را در شما تقویت می‏کند.

کمک می‏کند که خواب بهتری داشته باشید.

توانایی جسمی و روانی شما را افزایش می‏دهد.

ورزش کردن می‏تواند برای شما لذت بخش باشد.

 

 

نکاتی جهت حفظ سلامتی در هنگام ورزش:

چه موقع باید ورزش را قطع کنیم؟

اگر احساس درد یا فشار در قفسه سینه، شانه یا بازوی خود می‏کنید.
احساس سرگیجه یا ضعف

عرق شدید
گرفتگی عضلات

درد در مفاصل، پاها و زانوها: اگر شما به درد توجه نکنید صدماتی در بدنتان ایجاد می‏شود. اگر هر کدام از علائم فوق را دارید با پرسنل بهداشتی در میان بگذارید.

نفستان را به آرامی خارج کنید، شما باید هنگام ورزش کردن بتوانید صحبت کنید بدون آنکه مشکل تنفسی داشته باشید.
در طی ورزش و قبل و بعد از آن مایعات زیاد بنوشید تا بدین ترتیب آبی که بخاطر عرق کردن از دست داده اید را تأمین کنید.
نیم ساعت بعد از صرف غذا می‏توانید ورزش کنید.

چه لباسی برای ورزش مناسب است؟

سبک بوده و طوری باشد که بتوان با آن براحتی حرکات را انجام داد.
خانمها باید لباس زیر مناسب بپوشند.
از لباسهایی که جاذب عرق هستند و پوست براحتی می‏تواند تنفس کند استفاده کنید.
هرگز از لباسهای پلاستیکی و پلی‏استر استفاده نکنید زیرا عرق را جذب نمی‏کند و سبب گرمای بیش از حد بدن می‏شوند.
لباسها باید مناسب فصل انتخاب شوند ( محافظت از سرما و گرما)
از همین حالا شروع به ورزش کنید (به هر شکل و اندازه‏ای که هستید)
برای اینکه زندگی سالمی داشته باشید در انجام ورزش مداومت داشته باشید.

برای اینکه ورزش‏ها مؤثر باشند و بتوانید با سلامت و راحتی آن را انجام دهید باید آنها را به آرامی و ملامیمت شروع کنید و اگر تعداد تنفس‏هایتان خیلی زیاد شد و یا دچار آسیبی شده‏اید فوراً ورزش را متوقف کنید و در سطحی که مناسب با توانمندی شما است ورزش کنید. همیشه در شروع ورزش از ورزش‏های گرم کننده استفاده کنید. بعد از ورزش‏های گرم کننده، ورزش‏های کششی را انجام دهید. برای انجام ورزش بتدریج از حالت ایستاده، به نشسته روی صندلی و بعد نشسته روی زمین وخوابیده درآیید. در ابتدا ورزش‏هایی که برای شما انجامش آسانتر است انتخاب کنید. همه نوع ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان (لگن، ستون فقرات، ساعد) را انجام دهید. در طول ورزش تنفس (دم و بازدم) را بطور طبیعی و ملایم انجام دهید. برای انجام حرکات سخت، نفس خود را حبس نکنید زیرا ماهیچه‏ها نیاز به اکسیژن دارند، اگر در زمان اوج تلاش خود هستید چند لحظه‏ای صحبت کنید، این کمک می‏کند تا تنفس حبس شده خود را خارج کنید.
 همیشه بعد از انجام ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان، ورزش‏های پشت و شکم را نیز انجام دهید. در پایان ورزش‏ها چند دقیقه استراحت کرده و عضلات را شل کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

چه مدت وچگونه باید ورزش کرد؟

جدول زمانی زیر یک راهنمایی است تا به کمک آن بتوانید در سطحی مناسب با توانمندی خود ورزش کنید: مبتدی متوسط پیشرفته

*گرم کننده  1 دقیقه  3 دقیقه  4 دقیقه

*کششی  1 دقیقه  3 دقیقه  4 دقیقه

*افزایش دهنده توده استخوانی  5 دقیقه  10 دقیقه  15 دقیقه

*پشت و شکم  2 دقیقه  3 دقیقه  5 دقیقه

*شل کننده  1 دقیقه  1 دقیقه  2 دقیقه

*جمع  10 دقیقه  20 دقیقه  30 دقیقه

برای اینکه ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان مؤثر باشد باید حداقل هفته‏ای سه بار انجام شود.

بهترین روش برای آنکه بدانید ورزش‏ها به سلامتی شما خدشه‏ای وارد نمی‏کنند آن است که فشارخون خود را کنترل کنید و یک نوار الکتروکاردیوگرام در حالت استراحت و یک نوار هم در زمان انجام ورزش از شما گرفته شود و آزمایش خون نیز انجام دهید.

ورزش سبب افزایش ضربان قلب می‏شود قبل از شروع ورزش لازم است که تعداد نبض خود را در دقیقه شمارش کنید. این کار آسانی است که با فشردن 3 انگشت درمحل نزدیک مچ دست قابل انجام است برای یک فرد متوسط در حالت استراحت تعداد 80-70 ضربان در دقیقه طبیعی محسوب می‏شود.

سرد کردن یا شل کردن بدن: سرد کردن بدن بعد از انجام ورزش همانند گرم کردن قبل از انجام ورزش اهمیت دارد چرا که به ماهیچه‏ها استراحت داده و ضربان قلب را کم می‏کند و باعث برگرداندن آن به ریتم طبیعی‏اش می‏شود.

با توجه به محرک‏ها و استرس‏هایی که در دنیا وجود دارد که می‏تواند شخص را از کارهایش باز دارد لازم است هر فردی نه فقط در زمان ورزش بلکه در هر وضعیتی برای آرام نگه داشتن خود از ورزش‏های سرد کننده استفاده نماید. در واقع حرکات سرد کننده، یک عمل ضد استرسی که بر روی زمین و با صرف کردن 1 الی 2 دقیقه وقت قابل انجام است.

الف) روی زمین دراز بکشید و پاها را اندکی از هم فاصله داده و بازوها را در کنار بدن و کف دست را به سمت بالا قرار دهید، چانه‏تان را به سمت قفسه سینه برده و گردن را اندکی روی بالش یا کف زمین فشار دهید، پاها را به سمت داخل و خارج بچرخانید. اگر انشگتان پای شما سفت و سخت است، آنها را نیز شل کنید و این احساس را درتمام پایتان منتشر کنید. بازوها را به داخل و خارج بدن بچرخانید (بطور متقاطع) و احساس شل بودن را در کل بازو و دست منتشر کنید.
یک مقداری پشت لگن را چرخانده و فکر کنید که ستون فقرات به حالت شناور درآمده یا روی شن قرار دارد.

ب) چشم‏هایتان را ببندید و سرتان را به آرامی به طرفین بچرخانید. ابتدا چانه را محکم بفشارید و بعد بگذارید فک شما حالت شلی به خود گرفته و آرواره و گونه شما کشیده می‏شود.گاهی تنفس سبک و آرام دهید و فکر کنید که بدنتان شل شده است اگر هنوز به حالت شلی ((Relax)) در نیامده‏اید و عضلات انقباض دارند، فکر کنید که روی سطح یک رودخانه دراز کشیده‏اید و بدنتان در حالت راحت و آرامی قرار گرفته است.در این وضعیت حداقل یک دقیقه بمانید.

 

نقش ورزش در جلوگیری از پوکی استخوان:

ورزش احتمال پوکی استخوان و شکستگی های مربوط به آن را کاهش می دهد.یکی از بهترین راهها برای ساختن و حفظ استخوانهای سالم ورزش است.

موضوع روز جهانی پوکی استخوان به نقش ورزش اختصاص داشت. محققان امیدوارند این پیام مثبت به زنان و مردان کمک کند تا دریابند آنها می توانند مسئولیت سلامت استخوانهایشان را بر عهده بگیرند و در آینده جزء قربانیان پوکی استخوان نباشند.

بیماری پوکی استخوان که در آن استخوانها شکننده شده و براحتی دچار شکستگی می شوند ، یکی از بیماری های شایع و حاد در همه جوامع است.
از هر سه زن بالای 50 سال یک نفر (بیش از سرطان سینه) و یک نفر از هر پنج مرد (بیش از طریان پروستات) به آن مبتلا می شوند.

توجه به برخی توصیه ها برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان حائز اهمیت است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود :

* بدلیل آنکه استخوان بافت زنده است ، که بطور دائم خود را بازسازی می کند ، نیازمند تحریک مرتب از طریق فعالیت بدنی است.
استخوان ها نیز مانند عضلات باید مرتبا بکار گرفته شوند در غیر اینصورت رو به زوال می گذارند.

*در دختران بافت استخوانی تجمع یافته طی سنین 11 تا 13 سالگی تقریبا برابر با میزان تراکم استخوانی است که طی 30 سال پس از یائسگی از دست می رود.

*یک مطالعه انجام شده در فنلاند نشان می دهد تراکم بافت استخوانی در فعالترین دختران جوان از لحاظ بدنی حدود 40 درصد بیش از دخترانی است که حداقل میزان فعالیت بدنی را دارند.

*ورزش کمر در دوران میانسالی می تواند از تضعیف مهذه ها یا شکستگی آنها بهنگام پیری جلوگیری کند.

*ورزش همچنین به تعادل و جلگوگیری از افتادن کمک می کند. این حائز اهمیت است زیرا هرسال دو فرد بالای 65 سال حداقل یکبار دچار زمین خوردگی می شود. زمین خوردن یکی از علل شکستگی هاست.

*احتمال شکستگی استخوان ران در زنانی که بیش از 9 ساعت در روز می نشینند ، بیشتر است.

*پس از شکستگی ، ورزش می تواند به پیشگیری از شکستگی های بعدی و کاهش درد کمک کند.

*انجام ورز شهای مفید مانند پیاده روی و دوی آهسته برای تحریک استخوان سازی ضروری است.

لذا با رعایت شیوه مناسب زندگی و بویژه برخورداری از فعالیت بدنی مناسب تا حد زیادی می توان از احتمال ابتلا به پوکی استخوان کاست.پوکی استخوان دارای دو بخش اصلی است که برای دوگروه متفاوت است که عبارتند از:

بخش اول: این بخش بطور عمده برای خانم‏های 35 سال به بالا و بخصوص برای آنها که بی‏تحرک و یا کم‏تحرک می‏باشند بسیار مناسب است که شامل ورزش‏های آئروبیک و غیرآئروبیک می‏باشد.
 ورزش‏های آئروبیک ورزش‏هایی هستد که روی قلب و ریه اثر می‏گذارند و سبب استقامت بدن می‏شوند.

 ورزش‏های غیرآئروبیک با تحمل وزن و ایجاد مقاومت باعث افزایش قدرت عضلات می‏شوند و بعضی از ورزش‏ها هم سبب بهبود انعطاف‏پذیری و تعادل می‏شوند که مهمترین ورزش‏ها، ورزش‏هایی هستند که وضعیت استخوان را بهبود می‏بخشند.

پنج گروه ورزش در نظر گرفته شده است:

1. ورزش‏های گرم کننده.
2.
 ورزش‏های کششی.
3.
 ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوان.
4.
 ورزش‏های شکم و پشت .
5.
 ورزش‏های شل کننده.

که احتمالاً لازم است قبل از انجام ورزش‏های افزایش دهنده توده استخوانی از ورزش‏های گرم کننده و کششی استفاده کنید تا احتمال صدمان بافتی ناشی از ورزش را کم نماید.
ورزش‏های افزایش دهنده باید به ترتیب از حالت ایستاده، به حالت نشسته روی صندلی، بعد نشسته روی زمین، بعد خوابیده انجام شود. این عمل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا با تغییر حالت تدریجی، از حالت افت فشار خون جلوگیری می‏شود.

در پایان هر ورزش افزایش دهنده توده استخوان باید یک ورزش شل کننده انجام دهید، این کار کمک می‏کند تا قلب شما به آرامی به وضعیت طبیعی برگردد و برای انجام کارهای روزمره با نشاط باشید.

بخش دوم: ورزش برای افراد 60 سال به بالا

ورزش سبب افزایش قدرت استخوان‏ها و کند کردن روند پیشرفت پوکی استخوان می‏شود و همچنین قدرت عضلات را افزایش می‏دهد که این امر کمک می‏کند تا مفاصل حفظ شده و حرکات به آسانی انجام شود و انعطاف‏پذیری تاندون‏ها و لیگامان‏ها نیز بهتر شود. در نتیجه از زمین خوردن جلوگیری می‏کند.

برنامه ورزشی باید مناسب با توانایی و نیاز فرد باشد. برنامه ورزشی زیر در سه سطح مختلف تنظیم شده است. وقتی موفق شده‏اید که همه ورزش‏های سطح اول را بطور کامل انجام دهید، می‏توانید مرحله بعدی را انجام دهید. بخاطر داشته باشید که ممکن است تا چند ماه فقط از ورزش‏های سطح اول استفاده کنید.

هر شخصی با هر اندازه سنی که دارد و یا هر سطح ورزشی که می‏خواهد انجام دهد لازم است که به بدنش آمادگی بدهد. قبل از انجام ورزش باید بدن گرم شود، برای گرم شدن بدن لازم است که فعالیت‏های منظم و آرام مثل قدم زدن انجام شود و به تدریج این حرکات با شدت بیشتر انجام شود بطوریکه سرعت نبض و تنفس افزایش یابد. همچنین توصیه می‏شود که قبل از انجام فعالیت‏های ورزشی، حرکات کششی انجام دهید.

 

 یکی از ورزش‏های تحمل کننده وزن که برای شما مناسب است، پیاده‏روی می‏باشد. این ورزش در بهبود گردش خون قلب و تقویت عضلات پا کمک می‏کند. یک زمان مناسب برای پیاده‏روی انتخاب کنید (زمانی که تازه غذا خورده‏اید و یا وقتی هوا خیلی گرم است ورزش نکنید) در دو هفته اول به اندازه 400 متر و در هفته سوم هر روز 100 متر و در هفته چهارم 1200 متر و در هفته پنجم 1600 متر پیاده‏روی کنید. در هفته ششم دیگر هدف را بر پیاده‏روی 1600 متر در روز برای 5 روز هفته8 قرار دهید.

 اگر قادر به انجام انواع ورزش‏ها نیستید پیاده‏روی بهترین جایگزین برای انواع ورزش‏ها بخصوص جلوگیری از پوکی استخوان و زمین خوردن خواهد بود. پس حداقل ورزش برای شما پیاده‏روی است که سه بار در هفته به مدت 20 تا 30 دقیقه انجام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد